Se ia dintr-un motor o probă de ulei uzat (poate fi şi un mecanism de transmisie sau alt echipament) în timp ce acesta este cald şi se pune într-un analizor special, care verifică uleiul din mai multe puncte de vedere, pe care le prezentăm în continuare.
– Concentraţia de particule metalice în suspensie (în unităţi de părţi per milion, ppm, în greutate).
Această concentraţie de metale aflate în suspensie este foarte importantă. Diferitele componente din cadrul unui motor, mecanism de transmisie sau echipament sunt realizate din diferite aliaje metalice. De exemplu, unele motoare pot avea rulmenţi fabricaţi din aliaje care conţin cupru, crom şi plumb, toate combinate.
Pentru fiecare dintre aceste componente este prevăzută o anumită uzură, care se determină în timp, pornind de la o bază de date statistice de analiză a uleiului uzat, pentru acel echipament specific. Dacă analiza uleiului uzat arată o concentraţie a acestor metale mai mare decât se preconiza pentru o anumită marcă şi model de echipament testat, acest lucru poate indica un început de problemă mecanică.
De cele mai multe ori, această problemă poate fi remediată cu uşurinţă, înainte de a se produce o defecţiune catastrofală şi deteriorarea ireversibilă. Astfel, vor fi economisiţi mii de dolari, bani care ar fi fost cheltuiţi pentru reparaţii, iar perioada în care componenta sau mecanismul respectiv nu funcţionează va fi mai mică.
– Vâscozitatea (parametru care indică starea unui fluid ca lubrifiant) şi indicele de vâscozitate (parametru care arată cât de bine se comportă un lubrifiant într-un anumit interval de temperaturi).
Cu cât sunt mai scăzute vâscozitatea şi indicele de vâscozitate comparativ cu aceşti parametri la uleiul nou, cu atât mai mult se deteriorează uleiul din punctul de vedere al performanţelor ca lubrifiant. Această deteriorare este cauzată de gazele de ardere care pătrund în sistemul de ungere, de particulele de metal care ajung în ulei din cauza procesului de uzură şi de deteriorarea mecanică şi termică a uleiului.
– TBN (Numărul total de bază) indică gradul de oxidare a uleiului de motor (cu cât este mai mic TBN, cu atât este mai scăzută capacitatea acestuia de a neutraliza compuşii acizi şi este mai probabil să fie coroziv). Compuşii acizi sunt cauzaţi de gazele de ardere care pătrund în sistemul de ungere şi de particulele de metal care ajung în ulei, ca rezultat al procesului de uzură. Când numărul TBN este mai mic decât 2, se recomandă înlocuirea uleiului.
– Alte substanţe chimice care indică probleme specifice ale motorului (cum ar fi pătrunderea lichidului de răcire în sistemul de ungere, pătrunderea de combustibil, pătrunderea de praf prin sistemul de ventilaţie, etc.).
Aceste date de testare sunt comparate cu cele dintr-o bază de date care conţine rezultate de testare acumulate pe parcursul anilor pentru echipamentul respectiv (model şi marcă), a cărui stare dorim să o stabilim.
Aflaţi mai multe informaţii aici